Třeba takový letoun Gulfstream g550, to je sen. Stojí zhruba miliardu korun. Může doletět až do vzdálenosti 12 500 kilometrů, tedy bez problémů třeba z Prahy do Buenos Aires. Interiér je koncentrovaný luxus. Zlato, křišťál a béžová kožená křesla jsou samozřejmostí.
Ceny soukromého létání padají, nejlevnější stroj si lze koupit už za pár desítek milionů. A rozmáhá se také podílové vlastnictví, takže šetřivý miliardář může mít stroj třeba s někým napůl a platit jen za konkrétní letové hodiny. A tak se nám v oblacích rozmáhá takový nešvar, že s tryskáčem už létá kdekdo. A upřímně řečeno, pít šampaňské v tryskáči začíná být trochu nuda.
Jak být v troposféře za frajera?
Místo tryskáče jako z pohádky o Barbie a Kenovi to chce každopádně něco, daleko nadupanějšího. Něco, co budí respekt. Třeba stíhačka.
Představte si, že vás na dovolenou, nebo obchodní jednání vysadí takový JAS 39 Gripen. Cena? Pro výherce Eurojackpotu nic nedostupného.
Hodnota jednoho tygra nebes je odhadována na 45 až 50 milionů dolarů. Ale proč ho hned kupovat, že? České ministerstvo obrany si je pronajímá, tak vy můžete taky. Flotila 14 stíhacích letounů stojí 20 miliard, ale na deset let. To teoreticky znamená, že jeden Gripen by se dal pronajmout zhruba za 140 milionů na rok. Děleno 365 dny v roce – jeden den pronájmu (pokud by se taková služba nabízela) by vyšel na necelých 400 tisíc korun. No krása!
A pokud usednete do kokpitu, všem bude hned jasné, že nejste žádný věchýtek. V Gripenu není úplně moc místa, takže na letušku rovnou zapomeňte, pravděpodobně i pilotovat si budete sám. Pak je potřeba počítat s tím, že pilot nesmí vážit víc, než 90 kilogramů a musí mít perfektně spravené zuby, aby při velkém přetížení nedošlo ke komplikacím. Ale předpokládejme, že když máte na stíhačku, tak na dobrého zubaře taky. Odměnou vám bude respekt všech přihlížejících, zvlášť potom, co zamáváte křídly a ukážete rakety.
Pokud trpíte klaustrofobií, bude to chtít něco většího. Třeba americký víceúčelový vrtulník Sikorsky UH-60 Blackhawk. Za cenu zhruba šesti milionů dolarů si s ním užijete spoustu legrace. Dá se z něj slaňovat, kromě čtyřčlenné posádky pojme ještě 11 pasažérů, kufry o váze jeden a půl tuny. Maximální rychlost je 294 kilometrů za hodinu. Přistane téměř všude, je zvyklý na to, že se s ním nezachází úplně v rukavičkách. Poměr cena – výkon … ideální. Pokud tedy nejste pověrčiví a nekoukáte moc na válečné filmy Ridleyho Scotta.
Zdroj foto: jfeditions.com, acr.army.cz